Een sterke huisstijl-experience, ook in B2B!

Er zijn talloze koffietentjes, maar toch keer jij telkens terug naar dezelfde. De macht der gewoonte? Of gaat het dieper dan dat? Natuurlijk is de koffie lekker, maar bewust of onbewust, je zit er óók voor het gevoel. Je wilt ondergedompeld worden in de beleving. Liggen er ook kansen voor een soortgelijke merkbeleving – voor jouw klanten en medewerkers – in de B2B-markt? En hoe ga je verder dan branded briefpapier en een powerpoint-template? 🚀

Zoals jouw favoriete koffietentje of hotel het doet! In de B2B-omgeving is het vaak verstandig om een kijkje in de (soms) spreekwoordelijke keuken van de service-industrie te nemen. Je hebt een sprankelende website, een oogverblindende beursstand en glanzend gaaf drukwerk. Maar hoe voelt jouw " thuis"? Een 13-in-een-dozijn-ontvangstruimte, ietwat grijze-muis-kantoren en rechttoe rechtaan bedrijfsbussen? Hoe spot-on onderstreept jouw merkwaardige aanwezigheid in álle facetten de gewenste experience?

Experience-economie

Experiences. Dat is wat we inmiddels gewend zijn. We willen meer dan een product of dienst, we willen een ervaring. Waarom zou dat voor jouw B2B-merk anders zijn?

"As many as 38% of users will stop engaging with a brand if the content or the layout is unattractive." – Forbes

Dompel je klanten en medewerkers onder in je merk, zowel offline als online. Hier gaan meerdere uitingen overheen. Doe je het goed, dan kun je mensen geblinddoekt naar je kantoor brengen. Wanneer de blinddoek afgaat, weten zij meteen bij wie ze zijn. Het resultaat? Je hebt meer plezier en bent trotser op je merk. En dat geldt zeker wanneer je klant er interactie mee heeft. Dus ook met jouw producten! Je koffie, zeg maar. Want die moet nog steeds lekker zijn.

Een sterke basis

Zorg dat je de basis goed legt. Met andere woorden: maak een helder merkkompas dat ervoor zorgt dat alles dezelfde uitstraling heeft, hetzelfde gevoel geeft. 

Hoe zorg je voor deze herkenning? Hoe zet je dit sterk neer? Want herkenning zorgt voor vertrouwen en dat heb je nodig om een duurzame relatie op te bouwen met zowel klanten als collega's. En die herkenning gaat verder dan je logo plakken op alles wat je maar kunt vinden. Dat kan subtieler en doordachter. Kijk maar eens naar hoe CitizenM dat doet.

Het belang van het visuele in de total experience

Design zorgt voor een belangrijk deel van de herkenbaarheid. Je wil die next level experience. Maar hoe ziet dat eruit? Het kan zo groot en zo klein als je wil. Belangrijk is dat, wanneer je bij jou binnen bent, je meteen voelt waar je bent. Los van dat grote logo op de muur. Denk aan huisstijl. Zit er een kleur in die ook op andere plekken terug kan komen? Een hoekige huisstijl? Wat dacht je van vierkante koppen en schotels voor de koffie? Het hoeft niet eens visueel te zijn. Als je met je ogen dicht in een Albert Heijn staat, herken je direct het gerinkel van de handscanners. Bonus. Ka-ching! Toeval? We think not.

Next level experience

De voorbeelden zijn eindeloos, maar de ideale experience is voor ieder merk anders. Ieder merk is wat dat betreft uniek. Maar denk er eens aan om je huisstijl ook door te voeren in de receptie van je bedrijfspand, de kantoorruimte van je collega's of zelfs de koffiemachine. Stel, je bent een bedrijf in de high-tech sector. Maak je dan koffie met een ouderwetse filtermachine, of trek je het futuristische gevoel door met een state-of-the-art Coffee Master 3000?

Blijf hierbij vooral gebruik maken van de specialisten die je wagenpark beletteren, je beursstand inrichten of je bedrijfsruimte voorzien van signing. Voorzie ze tijdig van het juiste merkgevoel – je merkkompas. Laat ze niet zomaar met 'iets leuks' komen, maar laat ze uitingen ontwikkelen die consistent bijdragen aan jouw merkbeleving. Door de juiste handvatten aan te reiken in de vorm van guidelines en middelen houd jij je merk scherp. Houd de lijntjes kort met de marketingafdeling, die beheert immers de huisstijl en zorgt ervoor dat alles op elkaar afgestemd wordt.

Connect, maak fans

Een merk zijn waar mensen graag bij willen horen, onderdeel van willen zijn of mee geassocieerd willen worden – dat brengt voordelen met zich mee! Door een sterke visuele identiteit zorg je ervoor dat mensen je makkelijker herkennen in andere omgevingen dan je kantoor. Creëer je op de beursstand hetzelfde gevoel als bij jou op kantoor, dan voelt het voor je klanten heel vertrouwd om even langs de stand op te lopen. Dit werkt twee kanten op. Potentiële klanten die jou op de beurs hebben leren kennen, krijgen het gevoel 'van toen' terug wanneer ze bij je op kantoor langskomen.

Helemaal above and beyond? Mensen die jouw shirt willen dragen, of als jouw serviesgoed gezien wordt als een collector's item, zoals in de Franse McDo's. Dat laatste is niet zo handig, maar wát een compliment…

Door die visuele identiteit en onderdompeling, koppel je ook makkelijker emotionele waardes aan je huisstijl of je logo, en laad je je merk. Je merk is je visuele ankerpunt voor je merkwaardes (pas dus ook op met het zomaar veranderen van dat anker). Naast herkenning zorgt het ook voor aantrekkingskracht. Zijn ze bij jou op je experience-kantoor geweest, dan zullen ze herkennen zij je sneller wanneer je boodschap een keer voorbij komt op LinkedIn of in een vaktijdschrift. Liken, lezen, reageren. Ze doen het.

Ga om tafel met facilities

Ga eens met de afdeling 'facilities' om tafel om een totaalbeleving te ontwikkelen. Zet je visuele identiteit in op zaken die je toch al nodig hebt. Geloof ons, het 'return of investment' is groot. En die koffiekopjes? Net zoals je favoriete koffietentje heeft ook jouw personeelskeuken die nodig. Waarom zouden ze dan niet naadloos aansluiten bij je huisstijl? Je geeft daarnaast de indruk aan je collega's en klanten dat je aan alle aspecten – tot in het kleinste detail – van je bedrijf hebt gedacht. Dit geeft je merk een nog sterkere en professionelere uitstraling. Of je dat meteen een fortuin gaat kosten? Wij denken van niet. Het is belangrijker dat je bewust kiest voor dát wat bij jouw merk past, dan dat je alles op maat wilt laten maken.

Ik sta klaar om jou te helpen met het visueel laden van jouw merk. Nodig me eens uit voor een kop koffie – al dan niet in custom kopjes. 🙂

Maart 2023